الأربعاء، 25 فبراير، 2015

المشاركة

مزيكا
النهارده الصبح أخدت بالي من إني سجلت أربع مقطوعات كاملة من حفلة أوركسترا الحجرة، واتسأب فيه خاصية لطيفة جدا، إننا نبعت لبعض رسايل صوتية..
أول ما وصلت القاعة، واكتشفت إن فيه إنترنت :D كتبت ل"لمة الحلوات" بسرعة أحكيلهم اللي عملته معايا الست المجهولة :) وإزاي إدتني التذكرة ومارضيتش تاخد فلوسها وبعدين وصلتني للقاعة ودورت لي على مكان رغم الزحام.. وقعدتني في كرسي في الصف التالت!!
لما دخلت الأوركسترا.. بدأت أسجل وأبعت للبنات.. وأبعت لمنال ولحلاوة!
..
..
ونس
يوم السبت، نفس يوم الحفلة بالنهار، كان عندي قعدة شاي،، صديقاتي الجداد بييجوا فيما يعرف ب"Arabic language club" بنختار موضوع ونحاول ندردش فيه بالعربي.. ونشرب شاي ونقزقز مكسرات وشوكولاتة.
كنا أتفقنا نعمل ده في اللوبي بتاع الفندق، ثم حبيت إنهم يطلعوا الأوضة فنبقى براحتنا.. وحسهم يونسني لما يمشوا لبقيت الإسبوع!
..
..
حلي
النهارده الصبح برضه، صورت رسغي اليمين!!
أيون.. بعد ما جهزت للنزول.. ولبست الإسورة الفضة وخاتم ماما والأنسيال اللي أهدتهوني دعاء جنب العقد النمنم اللي مابقلعهوش من إيدي بقالي سنة من يوم ما فريدة إدتهولي ع باب البيت في كاترين،والسلسلة اللي اهدتهاني سلمي..  والساعة والسبحة..

أفتكرت مشهد من رواية "بريدا" لباولو كويلهو.. كانت الساحرة بتقول لها تتعلم تلبس كل هدومها فوق بعض.. وإن الساحرات بتعمل كده علشان تحتفظ بكل طاقاتها معاها في كل مكان!

أفتكرت إني تقريبا البنت الوحيدة هنا اللي بتلبس القدر ده من الحلي، بس أنا فعلا مش بفكر إنهم حلي،، أنا بحس إني بحاوط نفسي بكل طاقات الحبايب الطيبة،، علشان برد الغربة مايطولنيش!
وعلشان ماتوهش من نفسي، وأفضل فاكرة أنا مين وبختار أعيش حياتي إزاي!!
..
ودلوقتي بفكر إني ماقدرش أعيش من غير مشاركة ورعاية، لما الطرق بتتقطع، بلاقي بتلقائية طرق تواصل جديدة..


"وماتحرمناش من حبايبنا :)"

P.S.
وصلني مقطع صوتي من لمة 2 يناير.. نهى أفتكرته ورفعته ع الساوند كلاود :D أفعص القلب
ودي تسجيلات من الحفلة 1 2


ليست هناك تعليقات: