الخميس، 18 ديسمبر، 2014

insecure

الناس كلها بتتكلم عن التعليم المنزلي..
أختي مهتمة بيه بشكل كبير وصاحباتي، وأنا كمان حيث إني بكره المدارس وكل ما له علاقة بالمؤسسات التعليمية.. يمكن من دقايق قليلة أدركت إن تعليمي في الأصل كان تعليم منزلي..
كل الأوقات اللي كنت بقضيها مع أبويا، كل ساعة كنت بتعلم فيها حاجة جديدة، أو بتعلم إزاي/فين ألاقي إجابة سؤالي..
كنت/مازلت طفلة كثيرة السؤال، عقلي بارع في خلق سيناريوهات إفتراضية وحريصة أسأل عن صحتها وأختبرها..

أبويا كان أول وأهم معلم في حياتي..

أنا دلوقتي عندي تلاتين سنة.. نص عمري تقريبا ضاع في المدارس.. مش فاكرة أي أثر لمدرس/ مدرسة علمتني حاجة!!
14 سنة مدارس.. مش باقي منهم أثر تقريبا..غير إني مقتنعة إن المدارس ليها ريحة أطفال مقهورين!

أبويا كان أول وأهم معلم في حياتي..
أبويا كان "نبع" القبول غير المشروط..
الشخص الوحيد اللي مش محتاجة أبذل أي جهد علشان يقبلني/ يحبني/أرضيه..
الشخص اللي ماعندوش قالب "رضوى كما ينبغى أن تكون" وبيراجعه كل شوية ويبص لي بلوم علشان مش بتصرف زي القالب ده!


أنا فقدت أبويا بأكثر الطرق درامية.. الطريقة الوحيدة اللي ماسمحتليش حتى بإني انهار فجأة في العياط!
الأثر عليا أكثر تركيبا من أثر الفقد..

التركيبة العجيبة دي إني مش متأكدة.. أنا فقدت أغلى حد في حياتي فعلا.. ولا أغلى حد في حياتي قرر إنه مش عايزني!

ليست هناك تعليقات: