الاثنين، 1 سبتمبر 2014

القوة


رود قالت: Maybe superpower exists!

أشيائي الحبيبة
***
زمان.. من خمستاشر سنة مثلا
كان ضرسي محتاج حشو، الدكتورة كانت طالبة سورية بتتمرن في مركز في الحي جنبنا، قالتلي:
"الوضع مش ضروري يحتاج بنج، أنا هابدأ ولو حسيتي بالوجع أرفعي إيدك وأنا هاوقف وأحقنك بالبنج على طول"
أنا كنت حاسة بوجع خفيف، لكنه كان محتمل.. فكنت شايفة إني ممكن استحمل شوية كمان، كل ما الوجع يزيد بحس إني ممكن أحتمله.. لحد ما قررت إني مش قادرة.. هارفع إيدي
كانت الدكتورة خلصت!!
**
لحظتها ماكنتش شايفة إني قوية
**
من تلات سنين ونص
قعد جنبي.. شرح لي باختصار حالته الطبية
مسك ورقة وقلم ورسم الجزء اللي هايتم استأصله بعد يومين في العمليات
..
بعد يومين.. كنت خايفة جدا أطلب رقمها علشان تطمني
ماكنتش عارفة العملية هاتخلص امتى.. وماكنتش حابة أكون جزء من توترها
يوم كمان وكنت هناك
المعادي
بدخل من باب المستشفى لواحدي
بقعد جنبه.. لحظات واعي ولحظات لأ
..
بروح
بكرر الزيارة بعد أيام
..
لو كنت أعرف..
لأ كنت عارفة إن دي محتمل تكون زيارة أخيرة
**
ساعتها ماكنتش شايفة إني قوية
**
بعد وفاته بشهر روحت Swan lake لواحدي
قابلت دينا وإتنين صديقاتها عند مدخل المسرح الكبير
استعجبوا من شجاعتي وقوتي إني جاية عرض البالية لواحدي!
**
ماكنتش شايفة إني قوية
**
من إسبوع بتكلم مع البنت الغالية جدا في قلبي؛
"إنت عارفة إن ربنا عادل؛ وإننا بالقوة الكافية نعدي كل لحظة صعبة..
لإن الامتحان دايما ع مقاسنا!؟"
وبكينا
**
من تلات سنين بدأت أخسر الكلام
مش متأكدة ده بدأ امتى بالضبط
لكن من تلات سنين كانت القيمة العظمى لكل حروفي المتبعترة
قعدت جوا الإعصار.. صمت كامل
راسي مليانة صور صامتة؛ ملهاش رمز يتكتب ولا صوت يتنطق!!
كنت بفقد اهتمامي بنفس سرعة الكلمات اللي بتتبخر في راسي.
كل الرموز بتتبخر وبيترسب الخذلان!
خذلان كبير.. قد الدنيا اللي ممكن تاخد كل حاجة/حد بنحبه..
وتسرق كمان أروحنا واحنا مش واعيين
**
دلوقتي بكتب أخر صفحات في رسالة الماجستير
الشغل اللي بدأته من ست سنين.. مش كل يوم كنت بشتغل
أغلب الفترة دي كان الطريق مضبب..
أيام كتير كنت بزحف على بطني علشان رجلي مش شايلاني
**
مؤخرا أكتشفت؛
القوة مش إن ظهري يفضل مفرود وخطوتي تبقى ثابتة
القوة إني اتألم بشدة أوقات كتير لكن تفضل ثقتي إني ممكن أحتمل الألم شوية صغيرين كمان!

القوة هي: "خطوة واحدة كمان يارضوى.. ومش مهم ايه هايحصل بعد كده"

أنا دلوقتي شايفة نفسي قوية

هناك تعليقان (2):

نهى جمال يقول...


“Without pain, how could we know joy?'

the existence of broccoli does not, in any way, affect the taste of chocolate.”

The Fault In Our Stars

...

ربنا يزيدك قوة :)

Do3aa El_attar يقول...

"لحد ما قررت إني مش قادرة.. هارفع إيدي
كانت الدكتورة خلصت!!"

لما بنصبر ونتحمل للآخر (اللي مش بنكون عارفين إنه آخر) .. ربنا بيطبطب علينا لما نكون على حافة نفاذ الصبر عشان بيكون عارف إننا وصلنا للذروة

"لا يُكلف الله نفسًا إلا وسعها"

ـــــ
سعيدة إني جيت هنا :)