الثلاثاء، 15 أكتوبر، 2013

تلاتة..

من فترة كنت بقول إن فيه تلات مشاهد بيعَرَفوني اللي ماعرفنيش فيهم غالبا فيه حاجة مني غايبة عنه!
النص متر الآمن من العالم

أولهم؛
فيه نص متر مربع قدام المكتبة، قبل ما الشمس تغرب الجزء ده من الصالة بيتلون برتقاني.. أنا عندي قناعة إن المساحة الصغيرة دي فيها من السحر اللي يخلي الزمن يقف، امم.. هناك أنا لسه قاعدة على الأرض بتفرج على صور الجوامع وبسأل إزاي السلطان حسن أكبر من الرفاعي بخمسميت سنة وأكتر؟ فاكرة إني فضلت مقتنعة إن الرفاعي أحلى، لحد من سنة أو أقل لما أكتشفت قد ايه السلطان حسن طيب! J
نفس المكان أنا لسه بتعرف على تاج محل، وطريقة صناعة الصابون، وبحب الكتب اللي أغلفتها شكلها حلو..
نفس المكان ده أنا آمنة تماما.. حتى الجن اللي عيونهم مشقوقة بالطول في الحواديت مش بيخوفوني!!

تانيهم؛
شارع طويل، بتمشى فيه قرب المغرب، السما فيه واسعة جدا وقريبة من الأرض!

تالتهم؛

هنا.. المدونة <3

هناك تعليقان (2):

Muhammad يقول...

وقالك طريقة صناعة الصابون : )
مسائك مزحلق يا رضوى بيك :P

كل سنة وانت طيب يا جميل

Radwa يقول...

:D

وإنت طيب يا محمد