السبت، 4 يونيو، 2011

3 .. إلكترون

يومها كنا واقفين في المطبخ ..
و كالعادة اتحفتها بسؤال؛ " ماما؛ تفتكري كل الإلكترونات زي بعض بالضبط؟!!"
و كالعادة ردت عليا "ماعرفش، هما بيعلموكوا ايه في الكلية؟ .. خلصتي السلطة؟"
الوحيدة اللي كنت بسمح لنفسي اسألها عن حاجات عارفة انها مش هاتعرف ترد عليها، أصلنا كنا عقدنا صفقة،،
آه
الأول كانت دايما بتقول انها لما كانت صغيرة قدي ماكانتش بتفكر في الحاجات دي..بصراحة في الاول ماكنتش بصدق بس بعد كده صدقت..
و انا -لإني غلباوية قديمة- كنت برد بسرعة انا عايزة اعرف علشان لما يبقى عندي بنت صغيرة كده و تسألني أعرف ارد عليها، طبعا لا داعي لذكر الكلام اللي بعد كده عن قلة الأدب مع الكبار!!
بعد شوية وقت بقى فيه مجال اسأل و أنا عارفة اني مش هالاقي رد!! هو انا ماكانتش بلاقي رد؟؟
مممم
اظن كنت بلاقي.. ماهو مش دايما الرد إجابة السؤال.. كفاية يكون بني آدم عايز يسمعك بجد. يهمه يعرف ايه اللي شاغل دماغك حتى لو في الأخر مش هايفهمه .. هايعرفه بس.
المهم،
ياترى الإلكترونات كلها كلها زي بعض!!
كل الإلكترونات اللي ف الكون.. يعني مالوش شخصية الإلكترون ده.
ايوه اتعلمت انهم كلهم زي بعض .. بس مش مصدقة
آه
مش مصدقة بقى
أكيد الإلكترونات مش كلها شبه بعض
أكيد يعني
..
قلبي بيقولي كده

ليست هناك تعليقات: